educat1x1 a la meva escola

Després de sentir l’interessant oferta del departament d’ensenyament respecte el projecte educat1X1, després de deixar reposar una mica la idea del projecte, tot i que no massa perquè la presa de decisions havia de ser pràcticament immediata, em quedo amb algunes sensacions:

La primera, la sensació de que almenys, per les escoles que ens afegim a aquest projecte hi haurà canvis importants. Tot i que potser a algú li puguin semblar insignificants o potser massa subtils, per mi, que fa prop de 13 anys que treballo a la mateixa escola com a docent i responsable d’informàtica, tinc la impressió que pot ser un punt d’inflexió: Crec que el canvi principal consistirà en que tots aquells docents que no havien encara interioritzat  el discurs del nou model d’ensenyament que es veu venir, de la necessitat de canvi, de les novetats de la web 2.0, de l’educació informal, ara, finalment el veuran materialitzat en forma d’ordinador. Això no imposa cap ritme al meu entendre, però si que genera en molts casos una incòmoda sensació, que és la que sovint ens empeny a innovar, a experimentar, a arriscar-se. Això serà bo pels alumnes que viuran un procés de transició en el que entendran de primera mà que no n’hi ha prou amb estudiar, treballar i guanyar-se la vida, sinó que cal estar informat, saber-se adaptar i estimar el que fas. Però també serà bo per nosaltres els docents. Si sabem entomar-ho bé, tindrem un nou repte al que fer front. Com deia un antic director de l’escola: “.. els problemes no només no em suposen un mal de cap, si no que m’agraden …”.

Una altra sensació és la que s’assembla a la que vaig tenir quan, després de 20 anys d’anar en bicicleta per Barcelona, entra en funcionament el projecte “bicing”. És la sensació de començar la casa per la teulada i aprofito el parèntesis per explicar això de manera breu: Crec que la idea del bicing és boníssima i penso que acabarà funcionant la mar de bé, sempre que l’il·lusió que es va destinar en arrencar el projecte tingui continuïtat en el manteniment del mateix, però crec que una cronologia diferent en la implantació del projecte hagués estalviat les crítiques relacionades amb: l’educació dels nous ciclistes, als cotxes aparcats en molts llocs del carril bici, els problemes de manca de bicicletes, els problemes tècnics dels aparcaments de bicicletes … Bé, tampoc és el tema, a més parlem de projectes d’entitats diferents, però no puc evitar, com deia, tenir una sensació semblant de desordre i manca de planificació amb aquest projecte. Per començar les informacions que ens arriben des de la web, pel que fa als requisits dels centres, són diferents depenent del lloc on busquis. Per si hi voleu fer una ullada això és el que hi ha a la web del gencat i això és el que hi ha a la web de la wiki de l’IMAE que és la web de referència quan truques al gencat.

Per una altra banda, no queda clar tampoc de quina manera una escola concertada pot fer front a les “infraestructures col·laterals” derivades del projecte. Per exemple: qui pot disposar d’una connexió de 3Mb d’ampla de banda per cada aula d’alumnes? En aquest nivell em pregunto si existeix algun conveni amb alguna empresa de comunicacions que pugui facilitar aquest accés a Internet, o què hi ha del projecte Heura? i em sembla que tampoc és qüestió que de bones a primeres això també ho entomin els pares i menys a aquestes alçades de curs.

Tampoc hi ha una data clara de l’entrega d’ordinadors, això ens obligarà a tenir més cintura que mai, i segurament la tindrem, però aquesta incomoditat crec que si que es podia estalviar. Tampoc cal reprendre el tema de les editorials, que no s’acaben de llençar a la piscina.

El fet és que malgrat tot, continuo pensant que és una molt bona iniciativa, que segurament tindrà les seves connotacions polítiques, però això són figues d’un altre paner que ara per ara ni em venen ni em van.

Val a dir que malgrat el poc temps que vàrem tenir per prendre la decisió de si adherir-nos al projecte educat1x1, el claustre de l’ESO va refermar la postura d’adherir-se a l’educat1X1, en la vessant més exigent, i això és molt admirable, perquè a molts professors els representarà un esforç, no només a nivell de preparació personal, sinó també al traspàs de la informació de llibres de text a format digital, sobre tot, perquè aquest esforç haurà de ser gran i ràpid. Una bona prova del canvi de mentalitat que ha acabat despertant l’educat1X1.

Anuncis

No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: